Groente van de maand mei: asperges

mei 23, 2013 § Een reactie plaatsen

Vroeger vond ik asperges maar niks; die lange, bleke groenten.
Mijn moeder is gek op asperges en daarom stonden ze als het seizoen was aangebroken geregeld op het menu bij ons thuis. Met veel moeite werkten mijn zus, broertje en ik twee asperges naar binnen, waarna we over konden gaan op de ham, het ei en de speciaal voor ons gehaalde worteltjes. Dat er apart voor ons werd gekookt was een uitzondering en de prijs van de asperges was de reden daarvoor. Ik kan mijn moeder geen ongelijk geven, je eet toch snel voor een euro of 4 à 5 per persoon aan asperges!

Nu, bijna 20 jaar later kijk ik altijd erg uit naar het aspergeseizoen. De eerste asperges van het seizoen eet ik het liefst op de klassieke manier: met ham, ei, peterselie en een botersausje, zoals op de foto.

030

De tweede, derde en daaropvolgende keren dat ik asperges eet ga ik andere dingen uitproberen. Wat dacht je van pasta met witte asperges en gerookte zalm? Of een hartige taart met asperges? En vergeet ook vooral de groene asperges niet. Voordeel van de groene variant is dat je ze niet hoeft te schillen. Op een vakantie vorig jaar at ik gegrilde groene asperges met parmaham, rucola, parmezaanse kaas, olijfolie en citroensap, jam!

Het aspergeseizoen loopt van begin april tot eind juni, dus geniet er van nu het nog kan!

Getagd:

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Groente van de maand mei: asperges voor Fems Fornuis.

Meta

