Granola met quinoa en superfoods

juli 29, 2013 § Een reactie plaatsen

We weten allemaal dat ontbijten belangrijk is.
Een goed ontbijt zorgt voor energie op de vroege ochtend en voorkomt eetbuien later op de dag. Sommige mensen (waaronder vriendlief) vinden het maar niks om ’s ochtends om half 7 een ontbijt naar binnen te werken. Maar voor een bakje frisse yoghurt met deze knapperige, licht zoete granola (een soort muesli) wordt een uitzondering gemaakt!

Maak onderstaand recept en je bent de komende twee weken verzekerd van een lekkere en vooral ook gezonde start van de dag. Deze granola zit namelijk boordevol zogenaamde ‘superfoods’: voedingsmiddelen die een positief effect op je gezondheid hebben. In quinoa zitten veel vitaminen, mineralen en aminozuren, havermout zit vol met vezels en de kokosolie, chiazaadjes en noten zorgen voor goede vetten. Sla de producten in bij de biowinkel!

IMG_2592 picasa
Oké, hierbij dan het recept! Mét een tropisch tintje om even in zomerse sferen te blijven. Maar natuurlijk kan je op dit recept variëren en het aanpassen aan je smaak en het seizoen.

– 175 g quinoa (ongekookt)
– 150 g havervlokken (geen havermout)
– 80 g ongebrande pecannoten (of andere noten), grof gehakt
– 50 g pompoenpitten
– 50 g chia zaad
– 60 g gemalen kokos
– 50 g kokosolie
– 3 el honing
– 120 g bananenchips, in stukjes (of stukjes gedroogd fruit zoals ananas)
– snuf zout
– bakpapier

1. Doe de quinoa met de havervlokken, pecannoten, pompoenpitten, chia zaad, kokos en het zout in een schaal en meng dit door elkaar.
2. Verwarm de oven voor op 175 graden.
3. Smelt de kokosolie op laag vuur en meng de honing erdoor.
4. Roer de kokosolie en de honing door de droge ingrediënten en meng goed door elkaar.
5. Bekleed een bakplaat met bakpapier en spreid het mengsel er over uit. Zet de bakplaat in de oven en bak de granola in 20 tot 25 minuten gaar. Schep het mengsel halverwege even om.
6. Haal de bakplaat uit de oven en laat het mengsel helemaal afkoelen, waarbij je het tussendoor nog een keer omgeschept. Tijdens het afkoelen wordt de granola lekker knapperig. Meng tot slot de banenchips er door.

Bewaar de granola in een goed afgesloten pot. Meng voor je ontbijtje wat granola met yoghurt of kwark en wat vers fruit.

Advertenties

Getagd: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Granola met quinoa en superfoods voor Fems Fornuis.

Meta

%d bloggers liken dit: