Groente van de maand november: rode bietjes

november 18, 2013 § 5 reacties

Bietjes.. Ik moet eerlijk bekennen dat het niet een groente is die ik vaak in mijn boodschappenmandje leg. Want ja, wat moet je nou met bietjes doen?

Laatst besloot ik de bietjes toch weer eens een kans te geven. Uit een kookboek haalde ik het idee om de bieten rauw te verwerken. En wat voor veel groente het geval is (doe mij maar rauwe andijvie of rauwe witlof in plaats van gekookte) werkte ook voor de biet: ongekookt zijn ze veel lekkerder!

Ik maakte een salade van rode biet, appel, geitenkaas en walnoten. Licht zoet en fris. Een erg lekkere lunchsalade of voorgerechtje.

IMG_4431
Ingrediënten (deze keer geen precieze hoeveelheden, kijk zelf even hoe je de verhoudingen wilt!):
– ongekookte bieten (dus niet uit de koeling, maar van de groenteafdeling)
– friszure appels
– zachte geitenkaas, verkruimeld
– walnoten, grof gehakt
– citroensap, olijfolie, zout en peper

1. Schil de bieten en rasp ze daarna grof.
2. Doe hetzelfde met de appels. Meng de biet met de appel. Ik gebruikte ongeveer twee derde biet ten opzichte van één derde appel.
3. Doe er de geitenkaas en walnoten bij. Breng het geheel op smaak met wat citroensap, zout, peper en lekkere olijfolie.

Het rood van de biet staat heel mooi op een bordje, maar kijk bij het bereiden uit voor je kleding en accepteer het feit dat je nog een tijdje met rode vingers rondloopt!

Wist je dat bietjes het hele jaar door goed verkrijgbaar zijn? In de zomer heb je de zomerbieten en in de winter – je raadt het al – de winterbieten. Ze komen uit de Hollandse bodem en zijn daarmee een milieuvriendelijke keuze.

Getagd: , ,

§ 5 Reacties op Groente van de maand november: rode bietjes

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Groente van de maand november: rode bietjes voor Fems Fornuis.

Meta

