Krokante muesli met speculaaskruiden

december 1, 2013 § 1 reactie

Over het algemeen kan ik de verleiding van supermarktpaden
vol koekjes redelijk goed weerstaan. Maar zo eind november, begin december verandert er wat en krijg ik opeens ongelooflijk veel zin in kruidnootjes… Het is denk ik een combinatie van nostalgie, het idee dat kruidnootjes maar kort verkrijgbaar zijn (idee hè, in feite liggen ze tegenwoordig al zo’n beetje het halve jaar in de schappen) en mijn liefde voor speculaaskruiden waardoor ik ze ga kopen.

De afgelopen weken zijn er dus al aardig wat zakjes kruidnootjes in mijn boodschappenmandje beland. Niet al te gezond en zo begon ik na te denken over alternatieven, waarbij ik toch in mijn ‘verslaving’ kan voorzien. Zo kwam ik op het idee van onderstaande crunchy muesli met speculaaskruiden, amandelen en gedroogde appeltjes. Hou je net zo van speculaaskruiden als ik, dan moet je dit recept zeker proberen!

IMG_0494-001
Zo maakte ik het:
– 250 g havervlokken (geen havermout)
– 50 geschaafde amandelen
– 50 g walnoten, in stukjes
– 5 tl speculaaskruiden
– 80 g gedroogde appeltjes (verkrijgbaar op de markt of bij Ekoplaza), in stukjes
– 60 g gele rozijnen
– 100 g honing
– 60 g zonnenbloemolie
– geraspte schil van een biologische citroen
– een mespunt zout

1. Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed twee bakplaten met bakpapier.
2. Meng de havervlokken, amandelen, walnoten, zout, citroenschil en speculaaskruiden door elkaar.
3. Zet een steelpannetje op laag vuur en verwarm daarin de honing en de olie even zodat het een glad mengsel wordt.
4. Meng het honingmengsel goed door de havervlokken.
5. Verdeel het mengsel over de bakplaten en zet in de oven. Bak de muesli ongeveer 30 minuten, schep het halverwege een keer om.
6. Til de bakplaten uit de oven en verplaats de vellen bakpapier met de muesli erop van de hete bakplaten naar het aanrechtblad. Laat goed afkoelen en schep na een kwartiertje even om. Door het afkoelen wordt de muesli pas echt krokant!
7. Meng als de muesli is afgekoeld er de stukjes appel en rozijn doorheen.

Bewaar de muesli in een grote, goed afsluitende pot. Lekker met (soja)yoghurt, kwark of melk.

Getagd: , , ,

§ Een Reactie op Krokante muesli met speculaaskruiden

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Krokante muesli met speculaaskruiden voor Fems Fornuis.

Meta

